Incheiem cu succes un proiect al Fundației de Abilitare Speranța ce se derulează în perioada 1.12.2023-30.06.2024, finanțat prin Programul MOL Pentru sănătatea copiilor organizat de către Fundaţia pentru Comunitate din fondurile puse la dispoziţie de MOL România.
Fundația de Abilitare ”Speranța” a incheiat implementarea unui program pilot de terapie emoțională folosind jocul, povestirea și lumânările personalizate ca instrumente terapeutice, pentru 40 de copii cu dizabilități, având drept obiectiv gestionarea emoțiilor într-un mod sănătos și incluziv.
Scopul proiectului a fost de a ajuta 40 de copiii cu dizabilitati să iși înțeleagă și gestioneze emoțiile, precum și crearea unui mediu sigur și suportiv pentru dezvoltarea lor emoțională.
Obiectivele proiectului:
1. Pilotarea unui program de terapie emoțională centrat pe nevoile copiii cu dizabilități, cu vârste între 4 și 14 ani.
2. Oferirea de instrumente ușor de utilizat, precum povestea și lumânarea Lucia, pentru gestionarea emoțiilor și susținerea copiilor în momente dificile.
3. Implicarea părinților în procesul terapeutic, oferindu-le suport și instrumente pentru a sprijini dezvoltarea emoțională a copiilor lor.
Metode terapeutice utilizate pentru a-i ajuta pe copiii din grupul țintă in gestionarea stresului și anxietății, tristeții și depresiei, problemelor de comportament, construirea și menținerea relațiilor, stima de sine și încredere în sine:
• Joc și povestire terapeutică: Copiii au fost ghidați prin povești și jocuri care au facilitat exprimarea emoțiilor. Povestea creată special pentru proiect, Oliver si Lumânarea Lucia, a avut rolul central de a-i ajuta să se identifice cu personajul și să învețe să își gestioneze emoțiile.
• Intervenție terapeutică cu ajutorul luminii: Lumânarea Lucia a fost folosită ca simbol terapeutic, oferind copiilor un mod de a explora emoțiile într-un context familiar și sigur. Aceasta a permis identificarea și gestionarea emoțiilor complexe, precum tristețea, frica sau bucuria.
• Tehnici de relaxare și mindfulness: Copiii au fost învățați tehnici de respirație conștientă și relaxare musculară, folosind lumânarea ca punct focal pentru atenție și calm.
• Ateliere de facut lumanari (Workshopuri de lumânări parfumate) – O experiență terapeutică plină de lumină și emoție
Am încheiat cu succes o serie de 4 ateliere în care, alături de copii, părinți și terapeuți, am creat lumânări parfumate din kit-uri speciale. Aceste workshopuri au fost mult mai mult decât o activitate creative, au reprezentat un moment de conectare emoțională și învățare. Copiii au învățat cum să își creeze propria Lumânare Lucia, un instrument terapeutic valoros care le va oferi sprijin în momentele de agitație sau stres. Aprinderea lumânării parfumate, realizată cu mâinile lor, a devenit un simbol al liniștirii interioare și al reglării emoționale. Părinții au fost implicați activ în acest proces, consolidând relația cu copiii lor și învățând cum să folosească lumânarea la borcan ca tehnică de calmare în viața de zi cu zi. Lumânarea nu este doar un obiect, ci un adevărat instrument terapeutic, care ajută copiii să își gestioneze emoțiile și să găsească momente de liniște și reflecție.
Grupul țintă:
Proiectul s-a adresat initial unui număr de 20 de copii din județul Timiș, cu dizabilități mintale și emoționale, precum sindromul Down și tulburări de spectru autist. La cererea părintilor, am prelungit Programul pana la sfasitul lunii iunie 2024 (cu inca o luna), ajungând să lucram cu 40 de copii, față de 20 asumați. Acești copii au beneficiat de o terapie personalizată, centrată pe gestionarea emoțiilor. Părinții au jucat, de asemenea, un rol important, fiind implicați activ în sesiunile terapeutice și în utilizarea instrumentelor acasă.
Rezultatele proiectului:
• 40 de copii au finalizat programul, reușind să-și îmbunătățească abilitățile de gestionare a emoțiilor și de relaționare.
• 20 de kituri de lumânări au fost distribuite și utilizate în cadrul terapiei, atât în sesiuni cât și acasă, sprijinind copiii să creeze o conexiune mai profundă cu procesul de gestionare emoțională.
• Povestea terapeutică „Lumânarea Lucia” a fost diseminată în format open-source și va putea fi accesată de părinți și terapeuți pentru a fi utilizată în alte programe similare.
• Părinții au oferit feedback pozitiv prin chestionare, observând schimbări notabile în comportamentul copiilor lor și în capacitatea de a-și gestiona emoțiile.
Rezultatele statistice pentru 40 de copii cu dizabilități mintale care au participat la o intervenție psihoterapeutică emoțională. Rezultatele includ scoruri pre- și post-terapie, precum și îmbunătățirea în gestionarea emoțiilor.
1. Scorul pre-terapie (medie): 47.81
o Cel mai mic scor: 30.40
o Cel mai mare scor: 68.52
2. Scorul post-terapie (medie): 57.67
o Cel mai mic scor: 38.91
o Cel mai mare scor: 86.21
3. Îmbunătățirea medie: 9.85
o Îmbunătățirea minimă: -3.10 (un copil a avut o scădere ușoară)
o Îmbunătățirea maximă: 17.82
Concluzie:
Intervenția terapeutică a condus la o îmbunătățire medie de aproape 10 puncte în capacitatea de gestionare emoțională a copiilor. Majoritatea copiilor au prezentat îmbunătățiri semnificative, cu unii având creșteri de până la 17.82 puncte.
Aceste rezultate subliniază eficiența programului terapeutic pentru acest grup.
Evaluarea:
Pe parcursul proiectului, evoluția copiilor a fost monitorizată prin teste psihologice și observații clinice. Chestionarele ASEBA și sesiunile de feedback au arătat îmbunătățiri semnificative în gestionarea anxietății, comportamentului și relaționării. La finalul fiecărei sesiuni, părinții au primit rapoarte individuale despre progresul copilului și au fost încurajați să continue utilizarea instrumentelor acasă.
Povestea terapeutică Oliver și Lumânarea magică – Povestea unei lumânări care învață copilul să își găsească propria strălucire a fost folosita construită cu ajutorul copiiilor, apoi transformată de terapeut într-un instrument de lucru. De-a lungul procesului terapeutic, copiii au invațat sa isi identifice emoțiile, să le conștientizeze și să le gestioneze.
Sustenabilitate:
Datorită rezultatelor pozitive, proiectul „Caruselul de lumini și emoții” și povestea terapeutică Oliver și lumanarea Lucia vor continua să facă parte din programul terapeutic al Centrului de Intervenție Timpurie din cadrul Fundației de Abilitare Speranța.
Concluzie:
Proiectul „Caruselul de lumini și emoții” a demonstrat eficiența utilizării poveștilor și simbolurilor vizuale în terapia emoțională pentru copiii cu dizabilități. A oferit un cadru sigur și creativ pentru gestionarea emoțiilor și a contribuit la îmbunătățirea calității vieții copiilor implicați, precum și a familiilor acestora. Continuarea acestui program va asigura un impact pozitiv pe termen lung în comunitate.